dimg/yazi/26439273452459421692uykusuzlugun-sebebleri-nelerdir.jpg

Çoğu genç , genellikle sabahın erken saatlerine kadar mesajlaşmak veya arkadaşlarla sohbet etmek için çok fazla zaman harcadıkları için yeterli uyku alamazlar. Diğer gençler erken uyumaya çalışırlar, ancak çok ihtiyaç duyulan uyku yerine saatlerce duvara bakarlar.
 
Zamanla, kaçırılan uyku geceleri (uyku bozukluğundan kaynaklanıp kaynaklanmadığı ya da sadece gerekli ZZZ'ler için yeterli zaman planlamaması) bir uyku açığına neden olabilir. Uyku eksikliği olan gençler konsantre olamaz, ders çalışamaz veya etkili bir şekilde çalışamaz. Depresyon gibi duygusal problemleri de olabilir.
 
Uyku Sırasında Ne Olur?
Uyurken, beynimiz beş uyku evresinden geçer. Birlikte, aşama 1, 2, 3, 4 ve REM (hızlı göz hareketi) uykusu bir uyku döngüsünü oluşturur . Tam bir uyku döngüsü yaklaşık 90 ila 100 dakika sürer. Ortalama bir gece uykusu sırasında, bir kişi yaklaşık dört veya beş uyku döngüsü yaşayacaktır.
 
Aşama 1 ve 2, bir kişinin kolayca uyanabileceği hafif uyku dönemleridir:
 
Bu aşamalarda, göz hareketleri yavaşlar ve sonunda durur, kalp ve solunum hızları yavaşlar ve vücut ısısı düşer.
Aşama 3 ve 4 derin uyku aşamalarıdır:
 
Birini bu aşamalarda uyandırmak daha zordur ve uyandığında, bir kişi genellikle birkaç dakika kendini tuhaf ve şaşkın hissedecektir.
Aşama 3 ve 4, uyku aşamalarının en ferahlatıcısıdır - bu, çok yorgun olduğumuzda istediğimiz uyku türüdür. Ayrıca vücudun büyüme ve gelişmeye katkıda bulunan hormonları serbest bıraktığı uyku aşamalarıdır.
 
Uyku döngüsünün son aşamasına, meydana gelen hızlı göz hareketleri nedeniyle REM uykusu denir:
 
REM uykusu sırasında, diğer fiziksel değişiklikler gerçekleşir - nefes alma hızlıdır, kalp daha hızlı atar ve uzuv kasları hareket etmez. En canlı rüyalarımız olduğunda uyku aşaması budur.
 

Erken Yatma Süresini Önleyen Nedir?

 
Araştırmalar, gençlerin bir gecede yaklaşık 9 saat uykuya ihtiyaç duyduklarını göstermektedir. Bu nedenle, sabah 6'da okula gitmesi gereken bir genç, 9 saate ulaşmak için saat 9'da yatağa gitmek zorunda kalıyor. Çalışmalar, birçok gencin o kadar erken saatte uyumakta zorlandığını gösteriyor. Uyumak istemedikleri için değil beyinleri doğal olarak daha yapması gereken işleri ya da yapmak istediklerini düşünür ve daha yatmaya hazır değildir.
 
Bazen uyku-uyanıklık döngüsündeki bu gecikme o kadar şiddetlidir ki bir gencin günlük aktivitelerini etkiler. Bu durumlarda buna "gece kuşu" sendromu olarak da bilinen gecikmiş uyku fazı sendromu denir . Ve uykusuz kalan çocuğunuz gece geç saatlerde mobil cihazları yatağa, sörfe veya manifatura getirirse, ışığa maruz kalma da biyolojik saatinin ritmini bozar ve uyumayı zorlaştırabilir.
 
Bununla birlikte, vücut saatindeki değişiklikler, gençlerin uykusunu kaybetmesinin tek nedeni değildir. Uyku yoksunluğunun en büyük nedenlerinden bazılarını öğrenmek için okumaya devam edin.
 

Uykusuzluk hastalığı

Birçoğumuzda uykusuzluk var. Uykusuzluğun en yaygın nedeni strestir. Ancak, fiziksel rahatsızlık (soğuk algınlığı burun veya baş ağrısı), duygusal sorunlar (ailevi sorunlar veya ilişki zorlukları gibi) ve hatta rahatsız edici bir uyku ortamı (çok sıcak, soğuk, parlak veya gürültülü bir oda).
 
Ergenlerde zaman zaman uykusuzluk görülür. Ancak uykusuzluk bir ay veya daha uzun süre devam ederse, doktorlar kronik olarak adlandırır. Kronik uykusuzluğa tıbbi durumlar, akıl sağlığı sorunları, ilaç yan etkileri veya madde kullanımı gibi bir dizi farklı sorun neden olabilir. Kronik uykusuzluğa sahip gençlere bir doktor, terapist veya başka bir danışman yardımcı olabilir.
 
Bazı gençler ise uykusuzluktan endişe ederek durumu daha da kötüleşebilir. Kısa bir uykusuzluk dönemi, bir gencin ertesi gün yorgun hissetmekten endişe duyması veya endişelenmesi durumunda daha uzun süren bir şeye dönüşebilir. Doktorlar buna psikofizyolojik uykusuzluk diyorlar.
 
PLMD ve RLS
Periyodik ekstremite hareket bozukluğu (PLMD) veya huzursuz bacak sendromu (RLS) olan gençler, uykularının bacak (veya daha az yaygın olarak kol) hareketleri tarafından bozulduğunu ve uyku eksikliğinden yorgun veya sinirli olduğunu fark eder.
 
PLMD durumunda, bu hareketler istemsiz seğirmeler olarak vuku bulur: İstemsiz denir, çünkü kişi bilinçli olarak onları kontrol etmez ve hareketin farkında değildir.
 
RLS'li gençler aslında bacaklarında karıncalanma, kaşıntı, kramp veya yanma gibi fiziksel hisler hissederler. Bu duyguları rahatlatmanın tek yolu, rahatsızlıktan kurtulmak için bacaklarını veya kollarını hareket ettirmektir.
 
Doktorlar PLMD ve RLS'yi tedavi edebilir. Bazı gençler için ise demir eksikliğini tedavi etmek sorunu ortadan kaldırabilir; diğerlerinin de diğer ilaçları alması gerekebilir.
 
Obstrüktif uyku apnesi
Bu uyku bozukluğu, bir kişinin uyku sırasında geçici olarak nefes almasını durdurur. Obstrüktif uyku apnesinin yaygın bir nedeni genişlemiş bademcikler veya adenoidlerdir (burun ve boğazı bağlayan pasajda bulunan dokular). Aşırı kilolu veya obez olmak da birini riske atabilir.
 
Obstrüktif uyku apnesi olan gençler horlayabilir, nefes almakta zorlanabilir ve hatta uyku sırasında terleyebilir. Uykuyu bozduğu için gün boyunca aşırı uykulu veya sinirli hissedebilirler.
 
Tedavi uyku apnesi olan gençlere yardımcı olabilir, bu nedenle semptomları olan (yüksek horlama veya gündüz aşırı uyku hali gibi) herhangi bir doktor tarafından kontrol edilmelidir.
 
Cezir
Gastroözofageal reflü hastalığı (GÖRH) uyku kaybının bir başka yaygın nedenidir. GERD ile mide asitleri yemek borusuna geri gider ve mide ekşimesi olarak bilinen rahatsız edici, yanma hissini üretir.
 
Bir kişi uzanırken GÖRH belirtileri daha kötü olabilir. Birisi uyku sırasında mide ekşimesini fark etmese bile, neden olduğu rahatsızlık hala uyku döngüsüne müdahale edebilir. Bazı insanlar başlarını birkaç yastıkla kaldırarak veya ilaç alarak daha iyi uyuyabildiğini fark ederler.
 
Eğer çocuğunuz GERD'den muzdaripse, uykusuna müdahale ediyor olabilir. Bir doktorla tedavi seçenekleri veya diyetteki değişiklikler gibi yaşam tarzı değişiklikleri hakkında düşünebilirsiniz.
 
Kabuslar
Çoğu genç zaman zaman kabus görür. Kabuslar uyandırarak uyku düzenini bozabilir.
 
Daha sık kabuslar için en yaygın tetikleyiciler stres veya endişe gibi duygulardır. Onları tetikleyebilecek diğer şeyler arasında bazı ilaçlar ve uyuşturucu veya alkol tüketimidir. Uyku yoksunluğu (çok az uyku almak) kabuslara yol açabilir.
 
Kabuslar çocuğunuzun uykusuna müdahale ediyorsa, bir doktor, terapist veya başka bir danışmanla konuşmasını sağlayın.
 
Narkolepsi
Narkolepsili gençler gün boyunca genellikle çok uykulu olur ve aniden uykuya dalmalarını, kas kontrolünü kaybetmelerini veya uyurken veya uyanırken canlı rüya gibi görüntüler görmelerini sağlayan uyku "saldırılarına" sahiptir. Gece uykusu, gece boyunca sık sık uyanmalarla bozulabilir.
 
Narkolepsi rahatsız edici bir durumdur, çünkü gençler fark etmeden uykuya dalar ve bisiklet sürerken veya araba sürerken başa gelmesi durumunda işleri çok tehlikeli hale getirir. Bir gencin okulu, işi veya sosyal hayatı alışılmadık uyku düzenlerinden etkilenebilir.
 
Narkolepsi gençlerde yaygın olarak teşhis edilmez, ancak birçok vaka tanınmaz. İnsanlar genellikle 10 ila 25 yaş arasında semptomlara sahip olmaya başlarlar, ancak 10-15 yıl sonrasına kadar düzgün teşhis edilmeyebilirler. Doktorlar genellikle narkolepsiyi ilaçlarla ve yaşam tarzı değişiklikleriyle tedavi eder.
 
Uyurgezerlik
Gençler için uykuda yürümek nadir olur; uyurgezerlerin çoğu çocuktur. Ailelerde bir kişi hasta olduğunda, ateşi olduğunda, yeterli uyku almıyorsa veya stres hissediyorsa en sık onda meydana gelir.
 
Çoğu uyurgezer sık ​​sık uyurgezer olmadığından, genellikle ciddi bir sorun değildir. Uyurgezerler kendi başlarına yatağa dönme eğilimindedir ve genellikle uyurgezerler yaptıklarını hatırlamazlar. (Uyurgezerlik genellikle uyku döngüsünün 3. ve 4. aşamalarında meydana gelen daha derin uyku sırasında olur.)
 
Bununla birlikte, bazen, bir uyurgezer, engellerin etrafında hareket etmek ve yatağa geri dönmek için yardıma ihtiyaç duyacaktır. Ayrıca uyurgezerlerin sizi ya da sizin uyurgezerleri ürkütebileceği de doğrudur (ancak zararlı değildir), bu yüzden uyuyan bir kişiyi nazikçe yatağa yönlendirmeye çalışın.
 
Ne Yapabiliriz.
Çocuğunuz geceleri yeterince dinleniyor gibi görünüyor, ancak gün boyunca hala yorgun hissediyorsa, doktora gitmek iyi bir fikirdir. Aşırı yorgunluk, sadece uykudaki zorluklardan değil, her türlü sağlık probleminden kaynaklanabilir.
 
Bir uyku probleminden şüphelenilirse, doktor gencin genel sağlık ve uyku alışkanlıklarını değerlendirecektir. Fizik muayeneye ek olarak, doktor çocuğunuzun sahip olduğu endişeler ve semptomlar veya geçmiş sağlığı, ailenizin sağlığı ve çocuğunuzun aldığı ilaçlar hakkında tıbbi bir lise isteyecektir. Ayrıca, obstrüktif uyku apnesi gibi koşulların uykuya müdahale edip edemeyeceğini bulmak için testler yapabilir.
 
Uyku problemlerinin tedavisi değişebilir. Bazıları ilaçlarla tedavi edilebilirken, bazılarında ise ışık terapisi (birisinin her gün belirli bir süre bir ışık kutusunun önünde oturduğu hal) veya bir kişinin vücut saatini sıfırlamaya yardımcı olabilecek diğer uygulamalar gibi özel teknikler yardımcı olabilir.
 
Doktorlar genellikle uyku problemleri olan gençleri, uykudan önce cep telefonunu veya bilgisayarı kapatmak, kafeini kesmek veya gece şiddet içeren video oyunlarından veya filmlerden kaçınmak gibi yaşam tarzı değişiklikleri yapmaya teşvik eder.


Sende Birşeyler De!

Success/Error Message Goes Here
Yukarı